Europeiske lærerstudenter er på plass i Akershus

Gjennom Erasmus + programmet har syv videregående skoler i Akershus fått lærerstudenter fra europeiske land for å støtte fremmedspråkundervisningen.

Lærerstudenter fra Spania, Andorra, Østerrike og Frankrike har ankommet Akershus gjennom Akershus fylkeskommunes egen lærerassistentordning der de får støtte gjennom Erasmus + programmet. Lillestrøm, Ås, Sandvika, Bjertnes, Lørenskog, Ski og Vestby er de heldige videregående skolene som denne høsten kan benytte seg av denne ekstra støtten i fremmedspråktimene. Lærerstudentene er meget motiverte for å ta fatt på oppgavene.

– Etter studiene var det veldig viktig for meg å få lærererfaring, og spesielt i utlandet. Jeg hadde lyst til å oppdage nye skolesystemer, for å utvide kunnskapen min. Det skandinaviske skolesystemet har et godt rykte, så jeg er veldig glad for å få en bedre innsikt i dette. Jeg har også en personlig interesse for den norske kulturen og landskapet. Derfor søkte jeg hit, sier Christiana Broidl fra Østerrike, som skal jobbe ved Ås videregående skole.

Justine Scarlaken fra Frankrike, skal jobbe ved Sandvika videregående skole. Hun mener Erasmus+ programmet er perfekt for henne.

– Jeg søkte Erasmus-programmet for å få mer jobberfaring. Selv om jeg ikke har opparbeidet meg så mye erfaring enda, ønsket jeg å lære bort fransk som et fremmedspråk. Derfor var dette programmet perfekt for meg. Jeg valgte Norge siden jeg alltid har hatt lyst til å oppdage hvordan man lever og lærer i skandinaviske land. Når jeg fikk muligheten, tok jeg den. Det er jeg glad for nå, forklarer Justine.

Spanjolen Pablo Montaner er akkurat ferdig med sin mastergrad i spansk som andrespråk. Pablo fikk informasjon om Erasmus+ programmet gjennom universitetet der han studerte.

– Jeg syntes forholdene var veldig gode, så jeg bestemte meg for å ta denne muligheten, forteller Pablo som skal jobbe ved Bjertnes videregående skole.

En ny kultur

De tre språklærer-studentene har fått bopel på forskjellige plasser i Akershus og Oslo, og trives godt selv om det er mange nye inntrykk å bearbeide.

– Jeg liker byen og nabolaget mitt på Grünerløkka, det er helt fabelaktig. Det eneste negative er at skolen ligger et stykke fra der jeg bor. Jeg liker skolen og lærerne på Bjertnes vgs veldig godt. Fasilitetene er ganske gode, forteller Pablo.

Justine synes det er merkelig at det det nesten ikke finnes folk i gatene, når hun går rundt i Sandvika.

– Det er en veldig fin liten by, hvor du finner alt det du trenger. Likevel er det veldig stille og rolig i helgene, det er nesten ingen i gatene, og det er veldig merkelig. Skolen i Sandvika er veldig moderne, og vi bruker mye ny teknologi, og er veldig bra utstyrt. Jeg liker å jobbe her, forteller Justine.

Østerrikeren Christiana føler du hun er heldig som har ankommet Ås vgs.

– Jeg er veldig heldig med den skolen jeg har kommet på. Lærerne på skolen her er virkelig hyggelige, og hjelper meg ved hver anledning. Jeg har mye å lære fra mine kolleger og deres lærererfaringer. Nå bor jeg i Ski med to andre lærerassistenter. Vi har det veldig gøy sammen, og drar på turer rundt i området, sier hun.

Europeisk vs. norsk skole

Skolesystemet og læringsmetoder er forskjellige fra land til land i Europa. Det merker lærerstudentene raskt etter en kort tid i Norge.

– Vi har mange opphetede diskusjoner om fordeler og ulemper ved forskjellige skolesystemer. Digitalisering i de østeriske skolene har ikke kommet like langt som i Norge, forteller Christiana som vil jobbe ved Ås vgs frem til juni i 2020.

– Jeg kan merke store forskjeller fra en videregående skole i Norge og i Frankrike. I Norge har man større friheter, elevene kan snakke til læreren på fornavn, og bruke datamaskin hele tiden. Dette kunne aldri skjedd i Frankrike, hvor alt er veldig strengt. Her er det mer avslappende, påpeker Justine. Pablo mener også at lærere i Norge har mer frihet til å lære bort det de ønsker til elevene.

– Lærerne i Spania er godt forberedt, men fasilitetene er ikke like gode som på Bjertnes. Læringsmetoden er også litt forskjellig. Lærere i Norge har større frihet til å lære bort det de mener er det beste for elevene, men i Spania må lærerne følge en streng læreplan, understreker Pablo.

Lærling i kantinen

Akershus fylkeskommune mottar også lærlinger gjennom Erasmus + programmet. I fem uker er fire lærlinger fra Østerrike for tiden utplassert i ulike bedrifter i Oslo og Akershus og en av dem jobber i sentraladministrasjonen til Akershus fylkeskommune i Galleriet i Oslo. Denise Leither, som er lærling som institusjonskokk skal jobbe i kantinen.  Denise har allerede beriket kjøkkenet med flere retter, blant annet en suppe som hun pleier å lage i Østerrike. Hun skal jobbe her frem til 4. oktober.

Du kan lese mer om Erasmus + programmet her!

Janne Myraas er mobbeombud for barnehage og grunnskole i Akershus

Nytt nasjonalt nettsted for elevombudene i Norge

02.10.2019

Leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz er positiv til at Superwoman og Superman får flere barn til å feste setebeltet.

Beltehelter gir bedre beltebruk

23.09.2019

Nadderud videregående skole.

Slik kan fylkeskommunen spare tid og kostnader på utbedring av setningsskader

23.09.2019

Musikk-lærer ved Rud vgs, Øystein Fevang, ble intervjuet av NRK etter at allsang-videoen ble en hit på Queen sin hjemmeside på Facebook.

Rud vgs ble hyllet av Queen

19.09.2019