Første elektriske Nesoddbåt

MS «Kongen» som går mellom Nesodden og Aker Brygge er bygget om til batterielektrisk drift. Dermed har landets største bilfrie passasjersamband i løpet av sommeren tatt et stort steg mot å bli utslippsfritt.

– Med Kongen på strøm, har vi tatt et viktig steg på veien for å gjøre Oslofjorden grønnere. Oslofjorden er en sentral samferdselsåre som binder regionen vår sammen, og dette er først og fremst en gledens dag for de 2,8 millioner årlig reisende med Nesoddbåtene, som får en utslippsfri og enda mer stillegående reise, sier fylkesordfører i Akershus Anette Solli.

Solli legger til at Akershus i sommer tatt et regionalt klimaløft med en modernisering av busstilbudet på Romerike, og elektrifisering av Kongen, som første Nesoddbåt.

Raskt levert

Kongen er etter tre måneders intens ombygging nå på plass igjen i Oslofjorden – lastet med en batteripakke på 26 tonn. Anette Solli ga på markeringen på båten onsdag 4. september honnør til alle involverte som har bidratt til prosjektet.

- Jeg er imponert over hvor raskt det har latt seg gjøre å få båten klar. Det har gått mindre enn ett år siden beslutningen om elektrifisering ble tatt.  Det gir optimisme med tanke på hvordan hele båttilbudet til Ruter, inkludert hurtigbåtene, skal bli utslippsfrie, sier Anette Solli.

Solveig Schytz, leder av hovedutvalg for samferdsel, gratulerte alle reisende og alle som har bidratt med å gjennomføre en rask elektrifisering av Nesoddbåten. Hun pekte også på den nylig framlagte rapporten om konsepter for utslippsfrie hurtigbåter. Bak står 11 fylkeskommuner, med et sterkt ønske om å gjøre noe med klimautslippene fra hurtigbåttrafikken langs norskekysten.

- Rapporten peker ut fem konsepter for hvordan framtidens hurtigbåt skal se ut. Resultatet er veldig spennende og lovende både for lavere utslipp, mer kollektivtrafikk på fjorden, for norsk maritim industri! Dette kommer fort, sier Solveig Schytz.

Null utslipp på ti måneder

– Å ha en elektrisk «Kongen» klar nå, viser at det nytter å sette miljøkrav, og at det finnes både vilje, kompetanse og løsninger tilgjengelig i Norge for å lykkes med å skape et mer miljøvennlig alternativ, sier Lan Marie Berg, byråd for miljø og samferdsel i Oslo.

Elektrifiseringen av Kongen bidrar til en reduksjon i CO2-utslipp på 31 000 tonn, som er en reduksjon på 34 prosent for båttrafikken. Kongen bidrar også til en reduksjon i NOx-utslipp fra båtene med ca. 5300 kg per år.

En elektrifisering av de tre båtene som går mellom Aker brygge og Nesoddtangen vi bidra til at utslipp av CO2, NOx og partikler fra de tre båtene forsvinner. Totalt vil det gi en CO2-reduksjon på 64,5 tusen tonn, som er en reduksjon på 71 prosent, når de tre båtene er elektriske. NOx reduseres med 20 tonn, som utgjør 45 prosent av utslippene fra båt. Båtreisene utgjør ca. ti prosent av utslippene fra kollektivtransporten i Oslo og Akershus, så denne elektrifiseringen monner.

25.000 arbeidstimer for å bli utslippsfri

Arbeidet med å bygge om MS «Kongen» fra flytende naturgass til elektrisk drift startet opp i begynnelsen av juni i år. Arbeidet som HSR har gjort på MS «Kongen» har vært omfattende, med 150 mann som har jobbet 25.000 timer. Det startet med demontering og fjerning av gassanlegg, gasstank og alt gassutstyret som var på båten. Det utgjorde totalt 36 tonn jern. Innen man kunne starte prosessen med å bygge det 26 tonn tunge batteriet, del for del og under dekk, var det på grunn av batteriets størrelse og vekt nødvendig å bygge og sikre nye rom og fundamenter. Deretter ble batterisystemet på 2018 KW/h montert i rommet hvor gasstanken sto tidligere. Den nye elektriske batteripakken tilsvarer batteriene man finner i 20 Tesla’er eller 50 Nissan Leaf.

– Dette er en viktig milepæl for Norge, for Oslo og Nesodden, og vi i Norled er svært glade for at vi får gå i front og bidra til et mer utslippsfritt kollektivtilbud sammen med Ruter. Det er svært mange som har bidratt til at vi lykkes, og den samarbeidsviljen og innstillingen vi opplever fra ikke minst Horten Skipsreparasjoner, men også vår oppdragsgiver Ruter og andre samarbeidspartnere, har vært viktig. Det nytter ikke å bare snakke om grønne visjoner og mål, det må handles, og det er pådriverne og utførerne bak en elektrisk «Kongen» et gledelig bevis for, sier styreleder i Norled Ingvald Løyning.

Et stykke industrihistorie

Mens båten har blitt bygget om ved Horten Skipsreparasjoner i sommer, pågår arbeidet for å få på plass hurtiglading på kaia. Det er omfattende bygging av ny trafostasjon inne i det historiske bygget på Rådhusbrygge 4, med Sporveien som byggherre. Her installeres det et moderne landstrømanlegg på åtte MW, som er nok strøm til at all Ruters båttransport kan elektrifiseres.

– Vi vet at det er viktig for folk å kunne reise mest mulig bærekraftig. Da er det viktig for oss å kunne tilby kundene den muligheten. Det gjør vi når vi elektrifiserer landets tyngste bilfrie passasjersamband. Vi ser det som en god investering i grønn teknologi, som er viktig og riktig å gjøre, sier Bernt Reitan Jenssen, direktør i Ruter.

– Elektrifiseringen bidrar til at det skrives et stykke industrihistorie også på land, ved å bygge en kompakt trafostasjon midt på Aker brygge i en verneverdig bygning. Den ti meter høye ladepluggen som Kongen skal kobles til og lade fra i ca. åtte minutter, vil være et symbol på at nye klimaløsninger skjer, her og nå.

Fakta om Nesoddbåtene og Rådhusbrygge 4:

• Nesoddsambandet B10 består av de tre båtene Kongen, Dronningen og Prinsen.
  • Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer, av totalt 4,4 millioner reisende totalt.
  • Båtdriften står for ca. ti prosent av klimagassutslippene fra kollektivtransporten.
  • Det ble signert endringsordre 17. oktober 2018 om elektrifisering av B10 Nesoddsambandet. Kontrakten har en varighet til 30.06.2034.
  • Elektrifiseringen av B10 er beregnet å ha en årlig merkostnad i forhold til driften på omlag 8 millioner norske kroner frem til 2034.
  • Den ti meter høye automatiske ladepluggen er produsert i Italia.
  • Båtene har biodieselaggregater som reserveløsning, som gjør det mulig å kjøre hele dagen.
  • Målet til Oslo og Akershus er utslippsfri kollektivtransport i 2028, og for båt kan ambisjonen være oppnåelig allerede i 2024.
  • Aktører som er involvert i ombyggingen av Rådhusbrygge 4: Bymiljøetaten, Hafslund, Oslo Havn, Norled, Sporveien og Ruter.

Leder for hovedutvalg for samferdsel, Solveig Schytz (f.v), fylkesordfører Anette Solli, og ordfører i Asker, Lene Conradi, ble med båten fra Aker brygge, etter at de nye avgangene ble satt i drift.

Flere avganger med båt fra Vollen og Slemmestad

07.10.2019

Leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz er positiv til at Superwoman og Superman får flere barn til å feste setebeltet.

Beltehelter gir bedre beltebruk

23.09.2019

Snorklipping: Solveig Schytz og Jafar Altememy

Åpning av nytt bussanlegg i Nittedal

06.09.2019

Som den første av Nesoddbåtene går Kongen på elektrisk drift. ?	Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer.

Første elektriske Nesoddbåt

04.09.2019