26 055 søkere til videregående opplæring i Akershus fylkeskommune

Aldri før har det vært flere søkere til videregående opplæring i Akershus som i år, da søknadsfristen gikk ut 1. mars.

Da søknadsfristen gikk ut var det 24 297 søkere til videregående skoler, en økning på 383, og 1758 søkere til læreplass i bedrift, en økning på 74.

Dette året har det vært en nedgang i antall søkere til studieforberedende utdanningsprogram på 1,2 prosentpoeng på Vg1. Totalt søker 63,2 prosent av søkerne denne typen utdanningsprogram. Det betyr at de yrkesfaglige utdanningsprogrammene har hatt en tilsvarende økning. Bygg- og anleggsteknikk er det utdanningsprogrammet med størst økning, mens elektrofag har størst tilbakegang.

Tradisjonelt har det vært stor søkning til Vg1 studiespesialisering i Asker og Bærum. Denne søkningen har i år gått opp fra 55 prosent til 57,1. I Follo er det 44,9 prosent av søkerne som primært ønsker studiespesialisering, samme som i 2018. På Romerike har søkningen til Studiespesialisering gått ned fra 40,5 prosent til 39,3. Totalt er det 56,6 prosent av søkerne på Romerike som har et studieforberedende utdanningsprogram som sitt første ønske mot 57,7 prosent i 2018.

Skolene som har flest søkere i forhold til antall elevplasser er Lørenskog, Jessheim og Mailand.

Nå skal skoletilbudet tilpasses

Nå starter arbeidet med å tilpasse skoletilbudet, slik at flest mulig får sitt første ønske oppfylt.

På Vg1 har søkerne rett til å komme inn på ett av sine tre søkte utdanningsprogram. På Vg2 og Vg3 har søkerne rett til å komme inn på et programområde som bygger på det søkeren har gått på.

Alle som har rett til videregående opplæring vil få en plass.

Hovedtall, søkning fordelt på utdanningsprogram og skole

Søkertall til videregående opplæring Akershus 2019 - 01.03.2019 (.pdf)

Søkertall til videregående opplæring Akershus 2019 - 01.03.2019 (.xlsx)

Nå kan du søke om prosjektmidler gjennom regionalt innovasjonsprogram.

Midler til innovasjon og nyskaping i Oslo og Akershus

16.10.2019

Janne Myraas er mobbeombud for barnehage og grunnskole i Akershus

Nytt nasjonalt nettsted for elevombudene i Norge

02.10.2019

Ski videregående skole. Drama-elever.

22 245 søkere får nå tilbud om skoleplass

10.07.2019

Startskuddet har gått, og moderniseringen av busstilbudet på Romerike er et faktum.med de første elektriske regionbussene i drift på linje 120, 310, 315 og 381. Oppstarten ble markert av (f.v)Snorre Lægran, plandirektør i Ruter, Solveig Schytz, leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune og Henning Bethelsen som er teknisk direktør i Norgesbuss.

Grønne elbusser på veien i Norges største busskontrakt

01.07.2019