25 598 søkere til videregående opplæring

Da søknadsfristen gikk ut 1. mars var det 23 914 søkere til fylkets videregående skoler, en økning på 396, og 1684 søkere til læreplass i bedrift, en økning på 55.

Søkemønsteret

Dette året har det vært en nedgang på 2,3 prosentpoeng som søker studieforberedende utdanningsprogram på Vg1. Totalt søker 64,4 prosent om denne typen utdanningsprogram. Det betyr at de yrkesfaglige utdanningsprogrammene har hatt en tilsvarende økning. Helse- og oppvekstfag er det utdanningsprogrammet med størst økning, mens studiespesialisering har størst tilbakegang.

Tradisjonelt har det vært stor søkning til Vg1 studiespesialisering i Asker og Bærum. Denne søkningen har i år gått ned fra 60,4 prosent til 55. I Follo er det 44,9 prosent av søkerne som primært ønsker studiespesialisering mot 46 i 2017. På Romerike har søkningen til Studiespesialisering gått opp fra 39,5 prosent til 40,5. Totalt er det 57,7 prosent av søkerne på Romerike som har et studieforberedende utdanningsprogram som sitt første ønske i søknaden mot 58,7 i 2017.

Skolene som har flest søkere i forhold til elevplasser er Lørenskog, Jessheim, Lillestrøm og Ås.

Nå skal skoletilbudet tilpasses

Nå starter arbeidet med å tilpasse skoletilbudet slik at flest mulig får sitt første ønske oppfylt.

På Vg1 har søkerne rett til å komme inn på ett av sine tre søkte utdanningsprogram. På Vg2 og Vg3 har søkerne rett til å komme inn på et programområde som bygger på det søkeren har gått på.

Alle som har rett til videregående opplæring vil få en plass.

Hovedtall, søkning fordelt på utdanningsprogram og skole

• Hovedtall, søkning til videregående opplæring 1. mars 2018
  • Utdanningsprogram, søkning til videregående opplæring mars 2018
  • Søkning pr skole, søkning til videregående opplæring mars 2018

Hovedtall, søkning fordelt på utdanningsprogram og skole

Janne Myraas er mobbeombud for barnehage og grunnskole i Akershus

Nytt nasjonalt nettsted for elevombudene i Norge

02.10.2019

Leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz er positiv til at Superwoman og Superman får flere barn til å feste setebeltet.

Beltehelter gir bedre beltebruk

23.09.2019

Nadderud videregående skole.

Slik kan fylkeskommunen spare tid og kostnader på utbedring av setningsskader

23.09.2019

Musikk-lærer ved Rud vgs, Øystein Fevang, ble intervjuet av NRK etter at allsang-videoen ble en hit på Queen sin hjemmeside på Facebook.

Rud vgs ble hyllet av Queen

19.09.2019