Skogen åpner nytt milliardmarked

14. desember møtes toppene i norsk og svensk skognæring på Vitenparken Campus Ås.

I dag kan vi erstatte det meste som produseres med olje som råvare. Skogen er det nye sorte, og et samarbeid over grensene skal få fart på omstillingen til en mer bærekraftig bioøkonomi. Et industrielt milliardmarked åpner seg, og her vil regionene i grenselandet mellom Norge og Sverige ta ledelsen.

I tillegg til alle positive miljøeffekter, betyr overgangen til en mer bærekraftig bioøkonomi helt nye forretningsmuligheter. Alt vi kan gjøre av olje kan vi gjøre av skogen og mye mere, men det forutsetter tverrfaglig samarbeid for å utløse de store resultatene.

Dette er tema for konferansen prosjektet The bioeconomy region arrangerer på Vitenparken torsdag 14. desember.

Her treffes blant andre Olav Veum, styreleder i Norsk skogeierforbund, Gunnar Olofsson, styreleder i Statsskog og Maria Hollander, direktør i Paper Province, verdensledende næringsklynge innenfor skogbaserte bioøkonomi. Konferansen åpnes av Lars Salvesen, fylkesvaraordfører i Akershus og Thomas Breen, fylkesråd i Hedmark fylkeskommune.

Arrangementet foregår på Vitenparken Campus Ås, Frederik A Dahls vei 8, 1433 Ås, kl 09 - 17.

Solveig Arnesen, solveig@vitenparken.no, tlf: 99378743