1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Takker arbeidsmiljøet for gode skoleresultater

Ingen andre skoler i Norge har hatt større fremgang i antall elever som fullfører og består de siste fem årene enn Vestby videregående skole. – Suksessen skyldes det gode arbeidsmiljøet, sier rektor Per Hedum.

Det var i 2011 at rektor Per Hedum skjønte at noe måtte gjøres. Prosentandelen elever som fullførte og besto opplæringsløpet lå nede på 70-tallet og søkertallene til skolen var lave.

- Vi startet en stor snuoperasjon. Vi skjønte at vi måtte gjøre noe for å forbedre resultatene ved skolen, og gikk i gang med et omfattende elevutviklingsarbeid. Vi satte oss rett og slett ned og snakket om hvordan vi ønsket at skolen skulle se ut i 2030, forklarer rektoren.

Byggeprosess skapte kreativitet

Årene 2008 til 2010 hadde gått med til ombygging av skolen.

- Byggeperioden var belastende. Vi visste ikke hvor elevene skulle være neste dag, og gjennomførte undervisning i brakker og lånte bygg på en barneskole i nærheten. Vi var etter hvert overmodne for å tenke på annet enn byggeprosessen, forteller Hedum.

Anne Berge, utviklingsleder ved Vestby videregående skole, mener likevel at byggeprosessen bidro til mer kreativitet blant lærere og ledere ved skolen.

- Etter denne perioden ble vi kreative og begynte å tenke nytt. Vi fikk øynene opp for at det er elevene som må være i sentrum, sier Berge.

Utfyller hverandre

Kollegaene Mona Linneberg, Jan Dahlslie, Rune Johnsen, Matz André Antonsen og Anja Mathisen Sjåstad er samstemte: Det at de klarte å reise seg fra den krevende perioden skyldes først og fremst det gode arbeidsmiljøet. Det at miljøet er så godt, og har vært det i en årrekke, tror de skyldes mangfold, tett samarbeid mellom lærerne i og utenfor klasserommet og ikke minst åpen kommunikasjon.

- Skolen var en yrkesskole som etter hvert også fikk studiespesialiserende fag. Dette har gjort at vi ikke har en rendyrket profil som verken det ene eller det andre. De ansatte har forskjellig bakgrunn, men vi utfyller hverandre, sier Rune Johnsen, som er avdelingsleder både på restaurant- og matfag og service og samferdsel.

- Og så ansetter vi ingen som ikke passer inn på «laget». De ansatte her må være blide og positive og ikke så selvhøytidelige. Latteren sitter løst på møtene, tilføyer Hedum.

Starter oppfølging første skoledag

Blant de viktigste tiltakene som er iverksatt overfor elevene de siste fem årene nevner rektor spesielt fraværsoppfølging.

- Hver uke går vi gjennom elever som er utsatte, og vi har et eget system for oppfølging, i samarbeid med skolehelsetjenesten og rådgivere. Ofte tar vi dem inn til en prat, og da forstår de alvoret, sier Hedum, som understreker at de har en vennlig men bestemt dialog med elevene.

- Vi må følge opp nye elever fra dag én. Vi må raskt få oversikt over elevene etter skolestart, og ser vi at det er noen som sliter nytter det ikke å sette inn tiltak ved juletider. Da må vi iverksette en plan med en gang, legger han til.

- Alle elever er alles elever

Enkle tiltak som å oppdatere ordensreglementet har også gitt resultater.

- Elevene vet at de skal levere skolearbeid i tide, ikke spise og drikke i timen og komme presis. Flere av klassene har en fast ordning med at de skal være på plass senest fem minutter før undervisningen starter, forteller Hedum.

I undervisningssammenheng har de jobbet mye med tverrfaglig samarbeid mellom yrkesfag og studiespesialisering, samt satsingen FYR, yrkesretting av fellesfagene slik at de oppleves som mer relevante for elever på yrkesfag.

- Vi har alltid hatt et godt samhold, men de siste årene har vi også jobbet mye tverrfaglig. Vi har respekt for hverandres fag og holdningen er at alle elever er alles elever, sier Rune Johnsen.

- Dette tette samarbeidet har mye å si for andelen som fullfører og består, tilføyer rektor.

Fra 70 til over 90 prosent fullført og bestått

Omtrent samtidig som Vestby satte i gang sitt eget utviklingsarbeid i 2010-2011 ble satsingen Den gode akershusskolen igangsatt av Akershus fylkeskommune, for alle de videregående skolene i Akershus. I Akershus generelt har resultatene blitt løftet fra 79, 3 prosent skoleåret 2009-10 til 84,4 prosent fullført og bestått i 2014-15. Dermed er akershusopplæringen på topp nasjonalt. Foreløpig ubekreftede tall fra forrige skoleår viser et ytterligere løft på Vestby til om lag 92 prosent.

- Hvordan vi får det til? Ledelse og lærere står sammen om et ryddig system for oppfølging av elevers læringsutbytte. Og som organisasjon legger vi vekt på langsiktige mål og tillit til hverandre. Det nytter ikke å drive utviklingsarbeid uten et godt arbeidsmiljø, avslutter rektor Per Hedum.

Les flere artikler

Janne Myraas er mobbeombud for barnehage og grunnskole i Akershus

Nytt nasjonalt nettsted for elevombudene i Norge

02.10.2019

Les hele artikkelen

Ski videregående skole. Drama-elever.

22 245 søkere får nå tilbud om skoleplass

10.07.2019

Les hele artikkelen

Startskuddet har gått, og moderniseringen av busstilbudet på Romerike er et faktum.med de første elektriske regionbussene i drift på linje 120, 310, 315 og 381. Oppstarten ble markert av (f.v)Snorre Lægran, plandirektør i Ruter, Solveig Schytz, leder av hovedutvalg for samferdsel i Akershus fylkeskommune og Henning Bethelsen som er teknisk direktør i Norgesbuss.

Grønne elbusser på veien i Norges største busskontrakt

01.07.2019

Les hele artikkelen

Fylkeskommunen gir tilskudd til klimakampanjer rettet mot innbyggerne i kommunene i Akershus.

Gir tilskudd til klimakampanjer

18.06.2019

Les hele artikkelen

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet