1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Nye Oslo Bussterminal åpnet

En ny og modernisert Oslo Bussterminal ble offisielt åpnet torsdag 22. august. - Det stort løft for området og en hyggeligere og bedre hverdag både for de reisende og for alle som jobber her, sa fylkesordfører Anette Solli i sin åpningstale.

Moderniseringen hadde som mål å gjøre Oslo Bussterminal mer innbydende, tryggere, moderne, med bedre kobling til øvrig kollektivtransport og med bedre fasiliteter.

-Forvandlingen fra å ha billettselgere bak glass, til det å kunne møte smilende kundeverter ute blant de reisende – og fra dystre lokaler til en åpen og lys atmosfære, har vært en reise det har vært virkelig morsomt å legge til rette for. Vi vil bidra til at folk foretrekker å reise kollektivt, sa administrerende direktør i Akershus KollektivTerminaler FKF, Jafar Altememy. 

Fylkesordfører i Akershus, Anette Solli, takket for godt utført samfunnsoppdrag og fremtidsrettet tankegang. Hun pekte også på at ikke en skattekrone har blitt brukt for å gjennomføre moderniseringsprosjektet. Det ble i sin helhet finansiert ved oppsparte midler fra perioden før man ved Norges største bussterminal gikk over til selvkostprinsippet i 2016. 

-Ved selvkostprinsippet tenker jeg at man funnet fram til bærekraftig drift av kollektivinfrastruktur; Oslo Bussterminal er et eksempel til etterfølgelse, sa Solli. 

50 000 mennesker hver dag

- Det skal være et innlysende valg å la bilen stå, og bruke kollektivt, sykkel eller gå. Oslo Bussterminal har foretatt en forvandling som frister til bruk, sa Byrådsleder i Oslo, Raymond Johansen. Videre pekte han på at det har vært samhandlet bredt mellom både offentlige og private aktører, slik at hele Vaterlandsområdet har modernisert seg. Blant annet har man opparbeidet ny flyt mellom kollektivknutepunktene. 

Mer enn 50 busselskap fra inn- og utland har anløp ved Oslo Bussterminal. Det er for mange starten på pendlermorgenen, og et første møte med Norge og hovedstaden for turister. Oslo Bussterminal er landets tredje største kollektivterminal, kun overgått av Gardermoen og Oslo S. 

- Det er over 50.000 mennesker som passerer gjennom Oslo Bussterminal hver dag – og dere fortjener denne oppgraderingen», slo statssekretær Samferdselsdepartementet, Tommy Skjervold, fast. 

Vil gi flere kollektivreisende

Klima- og miljøminister Ola Elvestuen stod for klipping av snora:

- Regjeringen har nullvekstmål for personbiler inn til byene. Nye Oslo Bussterminal er et vellykket tiltak for å få dette til, og har nå den kvaliteten som alle som reiser og jobber her fortjener. Nå er det ikke lenger et sted man må komme seg igjennom, men et sted man får lyst til å stoppe opp. En hyggelig velkomst for alle som kommer til byen, med god informasjon og et bedre tilbud. Dette tilbudet vil gi flere kollektivt reisende i Oslo og Akershus. Gratulerer til alle ansvarlige, og gratulerer til de reisende, sa Elvestuen, før han klippet snor i form av en ballong som steg til taket som symbol på en «flying new start».

Om moderniseringen

  • Moderniseringsprosjektet startet september 2018, og sto ferdig juli 2019 i henhold til tidsplan og budsjett.

  • Større publikumsarialer / økt kapasitet, moderne fasiliteter, bruk av digitale informasjonskanaler, standardisert skilting på lik linje med Gardermoen og Oslo S.

  • Bussjåfører, politi og tollvesen har fått nye lokaler, økt rom til kunstutstillinger, effektiv drift og økt fokus på service og veiledning. Verdiskapning og tilrettelegging for næringsvirksomhet.

  • Prosjektet har blitt gjennomført i samhandling med offentlige og private aktører.

  • Bruk av moderne teknologi for å øke sikkerheten.   

Oslo Bussterminal (OBT) driftes, forvaltes og utvikles av Akershus KollektivTerminaler FKF (heleid av Akershus fylkeskommune) på vegne av Vaterland Bussterminal AS (eid av hhv Oslo kommune og Akershus fylkeskommune).

Styret i Vaterland Bussterminal besluttet å modernisere Oslo Bussterminal, og Akershus KollektivTerminaler FKF (AKT) har hatt prosjektering og gjennomføring av prosjektet. Prosjektet har i sin helhet vært finansiert ved opparbeidet egenkapital. Terminalen driftes etter selvkostprinsippet.

AKT drifter, forvalter og utvikler kollektivinfrastrukturen i Akershus fylke, samt noe i Oslo: Bussterminaler, bussanlegg, stoppesteder, fergeterminaler og kaianlegg, sykkelparkeringer, innfartsparkeringer.

Slagord: «Vi vil bidra til at folk foretrekker å reise kollektivt».

 

 

 

Les flere artikler

Leder for hovedutvalg for samferdsel, Solveig Schytz (f.v), fylkesordfører Anette Solli, og ordfører i Asker, Lene Conradi, ble med båten fra Aker brygge, etter at de nye avgangene ble satt i drift.

Flere avganger med båt fra Vollen og Slemmestad

07.10.2019

Les hele artikkelen

Leder av hovedutvalget for samferdsel i Akershus fylkeskommune, Solveig Schytz er positiv til at Superwoman og Superman får flere barn til å feste setebeltet.

Beltehelter gir bedre beltebruk

23.09.2019

Les hele artikkelen

Snorklipping: Solveig Schytz og Jafar Altememy

Åpning av nytt bussanlegg i Nittedal

06.09.2019

Les hele artikkelen

Som den første av Nesoddbåtene går Kongen på elektrisk drift. ?	Nesoddbåtene fraktet i 2018 2,8 millioner passasjerer.

Første elektriske Nesoddbåt

04.09.2019

Les hele artikkelen

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet