1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Ønsker blindsonene synlig

Det er flere ulykker med syklister rundt lastebiler enn det er med syklister rundt buss. Hvorfor er det slik?

Statistikk fra Statens vegvesen viser at det er større sannsynlighet for dødsulykker og alvorlige skader blant syklister når de oppholder seg i nærheten av lastebiler, kontra busser. Dette var et av temaene under Fylkets trafikksikkerhetsutvalg sitt møte torsdag 21. mars. Rita Henriksen, ulykkesundersøker ved Statens vegvesen, har sett nærmere på hvorfor det er flere ulykker med syklister rundt lastebil enn buss. Hun mener de mange blindsonene rundt lastebilene gjør det vanskelig for sjåføren å se syklistene.

– En bussjåfør har bedre sikt, fordi de sitter lavere. Busser har en sidedør med større vindu, og dermed mindre blindsoner. En lastebilsjåfør har mindre sikt, fordi de sitter høyt over bakken. Utfordringen for lastebilsjåføren er at han eller hun ikke har en sidedør med vindu i nedkanten av døren, forteller Henriksen. Hun påpeker også at en del lastebilsjåfører har mer pynt og «stæsj», samt gardiner som henger ved vinduene. Det kan hindre sikten for sidespeil som skal fange opp biler, syklister eller fotgjengere i blindsonen på sidene eller foran lastebilen.

Hjelpemidler koster

I dag finnes det mange hjelpemidler til å synliggjøre blindsonene. En lastebil kan få hjelpemidler som blindsonekamera, blidsonevarsel og blindsonespeil. Det som stopper bruk av disse hjelpemidlene, er penger. I fremtiden håper Henriksen at dette vil være et krav til alle lastebiler.

– I dag er det ingen krav om blindsonevarsel eller 360 graders kamera på lastebiler, foruten speil. Vi i Statens vegvesen oppfordrer stadig om at det skal bli påbudt med blindsonevarsel og video, men det har ikke blir gjort noe med. For å få det til, tror jeg at de som bestiller transport må ha dette som et krav, for å få til en endring, påpeker Henriksen, som tidligere har vært yrkessjåfør og trafikklærer. Hun oppfordrer også syklister til å passe på mer når de ferdes rundt store kjøretøy.

– Mange syklister tror at de blir sett, siden lastebilen har mange speil, men likevel de havne i en blidsone. Sykkelfelt er en ny kultur i Norge, og det kan skape farlige sitasjoner, forklarer hun.

1000 liv går tapt

Altfor mange ulykker er knyttet til blindsoner. Ofte skjer dette ved at syklistene skal sykle rett fram og de tyngre kjøretøyene svinge av til høyre. Mats Larsen i Syklistenes landsforening kan fortelle at det er mange syklister som er involvert i dødsulykker i Europa.

– I EU dør rundt 1000 syklister i sammenstøt med tunge kjøretøy hvert eneste år. 550 liv kan kanskje reddes ved å innføre det som et krav av man har "direct-vision performance" i kjøretøyet, mener Larsen.

Ofte kan dårlig utarbeidet planstruktur for varelevering være grunnen til mange farlige sitasjoner i bybildet, ifølge Jürg Berger i Leverandørenes Utvikling- og Kompetanse Senter (LUKS).

– Det er mange leveranser med store lastebiler rundt om i byene, men det er lite forhåndsplanlegging rundt hvor man skal ha varemottak. Det blir ofte til at rygging skjer inn i sykkelfelt og gangveier, hvor det blir risikosport å drive varelevering, avslutter Berger.

Presentasjonene fra møtet

Her kan du lese og laste ned presentasjonene som ble holdt i møtet:

SVV - Hvorfor er det flere dødsulykker med syklister rundt lastebil enn buss

Ruter - Anbud og krav til kjøretøy med fokus på trafikksikkerhet generelt og blindsoner spesielt

LUKS - Trafikksikkerhet og blindsoner

Les flere artikler

Sykkelkonferansen

Regional sykkelkonferanse 24. april

02.04.2019

Les hele artikkelen

Rita Henriksen, ulykkesundersøker ved Statens vegvesen, har sett nærmere på hvorfor det er flere ulykker med syklister rundt lastebil enn buss. Her sammen med rådgiver mobilitetsenheten, Olav Tunold.

Ønsker blindsonene synlig

22.03.2019

Les hele artikkelen

Sykle til jobben-aksjonen er en uhøytidelig og morsom konkurranse hvor man kan konkurrere med seg selv, hverandre, andre lag i bedriften og bedrifter i hele Norge.

Er du klar for å sykle til skole og jobb i 2019?

21.02.2019

Les hele artikkelen

Handlingsplan for trafikksikkerhet omhandler i all hovedsak holdningsskapende trafikksikkerhetstiltak, som Aktive barn - tryggere skolevei, sykkelkurs, økt bruk av refleks, og holdningsskapende arbeid innen rus og fart.

Handlingsplan for trafikksikkerhet

14.01.2019

Les hele artikkelen

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet