1. Hopp til innhold på siden
  2. Hopp til menyen
  3. Hopp til hurtigsøk

Fornebubanen forventes å være ferdig i 2025

Prosjektet er den største T-baneutbyggingen i nyere tid i Oslo og Akershus. Byggetiden for Fornebubanen er anslått til 5-6 år, og banen kan bli ferdigstilt for publikum høsten 2025.

En ny milepæl i arbeidet er nådd nå som styringsdokumentet er sendt til kvalitetssikring. Forprosjektet som ligger til grunn for styringsdokumentet, bekrefter anslagene på fem til seks års byggetid. Det ble også lagt til grunn i reguleringssaken, og betyr at banen forventes å stå klar høsten 2025. De forberedende arbeidene forventes å starte opp i 2019, med full byggestart i 2020.

- Jeg er glad for at prosjektet er kommet ett skritt videre mot byggestart. Dette er et stort og viktig kollektivprosjekt, som vil være et betydelig løft for utviklingen av Fornebu og Osloregionen. Akershus fylkeskommune er stolt over å kunne realisere denne utbyggingen, sier fylkesordfører Anette Solli.

- T-banen i Oslo ble akkurat kåret til en av de beste i hele verden. Nå vil vi forlenge T-banen fra Majorstua til Fornebu. Det blir den største T-baneutbyggingen i Oslo i nyere tid. Et stadig bedre kollektivtilbud gjør det enda enklere for folk å få hverdagen til å gå opp. Samtidig får vi mindre trafikk og bedre byluft, sier byrådsleder i Oslo Raymond Johansen.

- Dette er en ny og stor milepæl for Fornebubanen. Jeg er veldig glad for at vi følger planen som er lagt for byggestart og realisering. Dette er et svært viktig prosjekt som skal gjøre det langt enklere for flere å reise miljøvennlig, sier byråd for miljø og samferdsel Lan Marie Berg i Oslo kommune.

Beregning av kostnader

I styringsdokumentet er det også gjort en beregning av kostnader for de tekniske løsningene som er valgt for gjennomføringen av banen. Byggekostnadene for Fornebubanen, inkludert base med verksted på Fornebu, er estimert til 13,8 milliarder 2018-kroner (eks. mva) – et beløp som er i tråd med det som lå til grunn i Bymiljøavtalen for 2014 for Oslo og Akershus.

Beløpet er omtrent det samme som tidligere anslått, justert for prisstigning. I tillegg kommer en noe utvidet baseløsning ytterst på Fornebu. Tidligere er byggekostnadene anslått til 11,65 milliarder kroner (2014-kroner). Byggekostnader og byggetid, kan komme til å bli justert når prosjektet gjennomgår en ekstern kvalitetssikring.

Selve KS2-prosessen skal være ferdig i slutten av desember 2018. Deretter skal det inngås byvekstavtale med staten om finansieringen av Fornebubanen, før det kan fattes endelig beslutning i Akershus og Oslo om å starte opp prosjektet.

- Fornebubanen har sammen med sine leverandører og viktigste interessenter jobbet grundig gjennom det siste året med forprosjektet. Vi har nå et forslag til teknisk gjennomføring, kostnader og fremdrift for Fornebubanen som vi mener er realistisk, selv om det kan komme enkelte justeringer gjennom kvalitetssikringsprosessen, sier direktør Irene Måsøval i Fornebubanen.

Avgjørende for å håndtere befolkningsvekst

Fornebubanen er et felles utbyggingsprosjekt mellom Akershus fylkeskommune og Oslo kommune. Det skal bygges en ny T-banelinje fra Fornebu til Majorstuen, som skal kobles sammen med det øvrige T-banenettet på Majorstuen stasjon. Den nye traséen blir over åtte kilometer lang – og vil være avgjørende for å kunne håndtere den fremtidige befolkningsveksten i regionen. På Fornebu planlegges det for flere tusen nye boliger – og nye arbeidsplasser.

Høsten 2018 har det også vært gjennomfør en større plan- og designkonkurranse for de seks stasjonene på Fornebubanen. Vinnerutkastene skal være klare ved utgangen av november.

Fornebubanen

  • Banen blir om lag 8,2 km lang, og strekker seg fra Fornebu senter til Majorstuen. Ca. 5,6 km av strekningen er i Bærum.
  • Det skal bygges seks nye stasjoner som heter følgende: Skøyen, Vækerø, Lysaker, Fornebuporten, Flytårnet og Fornebu.
  • I Oslo er det planlagt nye stasjoner på Vækerø og Skøyen. I Bærum er det planlagt nye stasjoner på Koksaområdet, mellom Snarøyveien og Rolfsbukta, en stasjon ved Telenors hovedkontor med utganger på begge sider av Snarøyveien, og en stasjon med tilknytning mot Telenor Arena og adkomster fra begge sider av Oksenøyveien. I tillegg er kommer det en stasjon på Lysaker.
  • Reisetiden blir ca. 12 minutter fra Fornebu til Majorstuen.
  • Banen vil ligge i tunnel under bakken.

 

Les flere artikler

Ett av forslagene i arkitektkonkurransen til design av Arena stasjon.

Fornebubanen forventes å være ferdig i 2025

06.11.2018

Les hele artikkelen

Solveig Schytz, leder av hovedutvalget for samferdsel, Lan Marie Berg, Byråd for miljø og samferdsel,  regiondirektør i Norled, Alf Jørgen Fedog, adm.dir i Ruter Bernt Reitan Jenssen og  viseadministrerende direktør i Norled, Lars Jacob Engelsen.

Båtene på Nesoddsambandet blir elektriske i 2019

31.10.2018

Les hele artikkelen

Forside - Årsbudsjett 2019 og økonomiplan 2019-2022

Fylkesrådmannens forslag til økonomiplan 2019-2022

29.10.2018

Les hele artikkelen

Linn Halvorsen og datter Leiah sykler til jobb og skole. De fikk sykkellykter av Solveig Schytz (V), leder av hovedutvalg for samferdsel, og Rune Winum, Akershus fylkeskommune.

Bare to av tre sykler med lys i mørket

26.10.2018

Les hele artikkelen

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet