1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Årets Sommerles er i gang!

Sommerles-forfatter Mari Moen Holsve oppfordrer alle barneskoleelever i fylket til å melde seg på denne landsomfattende lesekampanjen.

Den digitale Sommerles-kampanjen gjennomføres for femte år på rad, og for første gang er alle folkebibliotek i Akershus med. Fylkesbiblioteket i Akershus fungerer som et administrerende ledd. Nytt av året er at det nå også skal forskes på hva denne kampanjen betyr for barn og unges leselyst og lesevaner.

Stadig større popularitet

Kampanjen har hvert år opplevd stigning i antall påmeldte og antall bøker og sider lest. I Akershus har elevene allerede lest nesten 3000 bøker og 200.000 sider, bare på de første to ukene kampanjen har gått.

– Jeg husker jeg i fjor sa at « har det blitt stort!» Men så har det jo blitt enda større i år, sier sommerlesforfatter Mari Moen Holsve.

Foto: Marit Jordanger, Akershus fylkeskommune
Mari Moen Holsve har skrevet årets sommerlesfortelling for fjerde år på rad.

Den elementære lesekoden

– Man kan jo si at hovedmålet for sommerles.no-kampanjen er at barn og unge skal lese. Men under der ligger det så mye mer, som er viktigere enn bare at de leser, mener Holsve.

– Lesekoden er elementær i et demokrati; for at du skal kunne fungere i det samfunnet du vokser opp i, må du ha språkkompetanse og tekstforståelse på et visst nivå. Mer enn noen gang, egentlig, særlig fordi mange av «handy»-jobbene forsvinner. Så du må kunne lese akademisk for å komme inn på de fleste typer utdanninger. Lesing er grunnlaget for veldig mye. 

– Og det er langlesing og lystlesing som skaper språk- og tekstforståelse. Det glemmer vi ofte, sier Holsve.

Nå skal det også forskes på hva sommerles.no faktisk gjør med barn og unges leselyst og lesekompetanse, og det pågår allerede et forprosjekt i Møre og Romsdal. Til syvende og sist skal forskningen blant annet dokumentere effekten av Sommerles, avdekke og definere mulige synergieffekter mellom bibliotek og skole og ikke minst gi kunnskap som kan bidra til å øke deltakelsen i kampanjen ytterligere. 

Sommerles er gøy!

Sommerleskampanjen inkluderer både lesing, poengsanking, premier, spill og den årlige sommerlesfortellingen, som Holsve har skrevet. Hun oppfordrer:

– Barna bør melde seg på kampanjen først og fremst fordi det er gøy! Det er lett å tenke at det er dumt å måtte lese i sommerferien, særlig hvis man har blitt pusha på det på skolen eller hjemme tidligere, men poenget er at det skal være morsomt og spennende å lese. Det er derfor det er et spill, og det er derfor man skal samle poeng. Og man skal selvsagt velge den boken man helst vil lese! Om du har mest lyst til å lese Donald-pocket hele sommerferien, så gjør det! Du får poeng for det også! 

Fra sommerles.no
Fra sommerles.no

Drifa Gudmundsdottir ved Fylkesbiblioteket i Akershus tror kampanjen har betydning for barn og unges motivasjon til å lese gjennom sommerferien.

– Vi har fått tilbakemeldinger fra foreldre om at barnet deres, som ikke har vist interesse for lesing tidligere, blir revet med og trukket inn i belønningselementet ved kampanjen. Sommerles.no ser også ut til å gi enda en boost for allerede sterke lesere. Å gå opp i level har veldig mye å si, og det vekker et voldsomt engasjement, uansett leseferdighet. 

Magiske øyeblikk

Fylkesbiblioteket er i gang med å lage strategier for hvordan man skal øke leseferdighetene til barn og unge i fylket, og sommerles.no-arbeidet ser ut til å kunne være en del av denne strategien. All forskning viser at barn som ikke leser i løpet av sommeren i verste fall har en tilbakegang når det gjelder leseferdigheter i denne perioden.  

Mari Moen Holsve mener mange faktorer påvirker barn og unges leselyst, men har ett spesielt hjertebarn med unntak av Sommerles.no.

- Jeg vil gjerne slå et slag for skolebiblioteket og skolebibliotekaren! Og viktigheten av å ta elevene med inn til litteraturen på en ordentlig måte. Vi kan ikke forvente at bare man har et rom fullt av bøker, så stormer de inn og leser, og så blir de gode lesere, og så blir de glad i litteratur. Sånn fungerer det ikke. Terskelen for å gå inn på et bibliotek og plukke en bok fra hyllen når du er 8-10 år er kjempehøy. Så vi må sette av tid, energi og vilje til å hjelpe dem inn i det. Men hvis barn får hjelp til å finne den riktige boken som treffer på riktig tidspunkt, skjer det noe virkelig magisk! Og dette kan veldig ofte skje på et skolebibliotek med en kompetent skolebibliotekar.

Holsve mener at elevene bør kunne vite at biblioteket er tilgjengelig, at det er deres, at de er hjemme der, at det er et naturlig sted å gå inn – og ikke minst at det er åpent og bemannet.

– På veldig mange skolebibliotek i landet er døren låst fire av fem dager i uken. Der har vi en jobb å gjøre! avslutter sommerlesforfatteren.

Fra sommerles.no
Fra sommerles.no

 

Sommerles gjennom tre måneder

Sommerles.no er en digital kampanje som ble startet i 2014, etter at det i årevis hadde pågått analoge sommerleskampanjer rundt omkring på biblioteker i hele landet. Leselystkampanjen er for barneskoleelever, og går gjennom hele sommeren, fra 1. juni til 31. august. Dette skal på ingen måte være noen skolelekse: Målet er at barna skal ha det gøy med å lese bøker. 

 

På nettsiden sommerles.no får barna nivåtilpassede oppgaver, samler poeng og får troféer, og de kan se hva venner leser. Underveis gjør de seg også fortjent til små fysiske premier som hentes på biblioteket. 

Årets fortelling, skrevet av Mari Moen Holsve, heter «Asbjørn og Astrid besøker verdensrommet» og er delt opp i 12 kapitler, slik at barna får tilgang til å lese ett nytt kapittel hver uke.

Den digitale sommerles.no-kampanjen ble i Akershus for første gang gjennomført i Enebakk i 2015. I år er alle folkebibliotekene i fylket med. Allerede har 14 % av elevgrunnlaget i fylket meldt seg på, mens i fjor var det totalt 16,6 % av elevgrunnlaget som hadde deltatt i løpet av hele sommeren.

 

Les flere artikler

Fra Folkepedia. Dans: Hallingkoreografi. Musikk: Mestertyven Arve Brakars halling

Nye folkedansfilmer fra Akershus

07.04.2019

Les hele artikkelen

Creative Europe

Fordeling av stimuleringsmidler til internasjonalt kulturarbeid

02.04.2019

Les hele artikkelen

Svein Bjørkås, direktør i KORO

Kunst i offentlige rom i Akershus

01.04.2019

Les hele artikkelen

Rockebandet brenn.

Ser etter fremtidens Sigrid og Karpe

29.03.2019

Les hele artikkelen

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet