Tilskudd til utvikling av pilegrimsleden i Akershus
Formålet med ordningen er å utvikle pilegrimsledene i Akershus, og å gjøre ledene bedre kjent blant publikum.
Om ordningen
Pilegrimsleden er et nasjonalt prosjekt med kulturhistoriske vandreleder, som fører til Nidarosdomen i Trondheim. Akershus fylkeskommune tildeler midler til utvikling av pilegrimsledene i Akershus. Søknadsordningen gjelder tiltak langs- eller i forbindelse med pilegrimsleden i Akershus
Hvem kan søke
Frivillige organisasjoner, kommuner, skoler, næringsdrivende og privatpersoner kan søke.
Tildelingskriterier
Infrastruktur
Det kan søkes om tilskudd til bruer, klopper, kavler, trapper og annen utbedring av leden. Det kan også søkes om tilskudd til rasteplasser, benker, «melkeramper», vanntilgang, gapahuker og utedo/enkle toalettfasiliteter. Hvis en kommune står som søker, forutsettes det at kommunen bidrar med egne midler.
Overnatting
Tilskudd til herberger og vertshus knyttet til pilegrimsleden. Det kan gis tilskudd til istandsetting, oppgradering og innkjøp av materiell. Tilskudd skal dekke utgifter som ikke dekkes av kulturminnefondet. Det forutsettes at søker bidrar gjennom egeninnsats og/eller egenfinansiering.
Åpne kirker
Menigheter og andre frivillige organisasjoner kan søke tilskudd til å organisere tilbud om åpne kirker langs pilegrimsleden i Akershus. Tilskuddet er ikke et tilskudd til løpende drift.
Formidling, produkter og arrangementer
Det kan søkes om penger til pilegrimsrelaterte arrangementer, produkter, skilting, brosjyrer, m.m. Det forutsettes at søker bidrar gjennom egeninnsats, dugnad og/eller egenfinansiering.
Slik søker du
Last ned søknadsskjema
Vedlegg til søknad
Som vedlegg til søknaden bør være:
1. Beskrivelse av prosjektet som minst inneholder:
- bakgrunn
- fremdriftsplan med tidsramme
- andre kommentarer med relevans for søknaden
2. Budsjett:
- fullstendig budsjett (ev. regnskap for siste år)
- budsjett for prosjektet
Søknadsfrist
Det er ingen frist for å søke tilskudd.
Behandling av søknaden
Behandlingen av søknader skjer fortløpende og skal ta maksimum seks uker. Ved behov for veiledning, ta kontakt med saksbehandler. Du vil motta skriftlig svar når søknaden er behandlet.
Du kan klage på vedtaket til Klagenemnda i Akershus fylkeskommune, jf. forvaltningslovens kapittel IV. Klagen sendes til Akershus fylkeskommune, e-post: post@afk.no, ev. Postboks 1200, Sentrum, 0107 Oslo. Frist for å klage er 3 uker fra du har mottatt vedtaket.
Du kan også be om å få se sakens dokumenter, jf. forvaltningsloven paragraf 18 og 19.
Rapportering
Frist for å rapportere er 15. november.
Rapporteringsskjema - tilskudd til utvikling av pilegrimsleden (pdf)
Rapportskjema - tilskudd til utvikling av pilegrimslede (docx)
Du dokumenterer tiltaket med bekreftet regnskap, bilag ev. foto. Akershus fylkeskommune ev. fylkesrevisjonen har rett til innsyn i regnskap og ev. annen dokumentasjon.
I aktuelle sammenhenger skal det informeres om støtten fra fylkeskommunen, f. eks på hjemmesider, brosyrer, postere mm.