1. Hopp til innhold på siden
  2. Hopp til menyen
  3. Hopp til hurtigsøk

Gode resultater for Sommerles

Rundt 13.400 barn i Akershus har denne sommeren deltatt i den årlige Sommerles-kampanjen, og nesten 140.000 bøker og 16 millioner sider har blitt lest.

Dette er en god økning siden fjoråret, da ca. 8300 barn i Akershus deltok.

Aller størst prosentvis oppslutning har Oppegård, hvor hele 53,1 % av alle barneskoleelevene har deltatt i kampanjen. Hakk i hæl følger Ski med 53,0 %, også dette en solid økning siden i fjor. Fylkesbiblioteket i Akershus er fylkeskoordinator for denne digitale lesekampanjen, hvor målet er å få barn og unge fra 1. til 7. trinn til å lese så mye som mulig gjennom sommerferien.

Stor oppslutning om Sommerles i Oppegård
Stor oppslutning om Sommerles i Oppegård. Foto: Jan Walbeck

Godt samarbeid med skolene

–I Oppegård har vi fått til et fantastisk samarbeid med skolene, hvor de sparker i gang kampanjen for oss med informasjon ut til alle foreldre om Sommerles, sier Agnethe Gulbraar, som er bibliotekar for barn og ungdom på Oppegård bibliotek.

–Jeg har da på forhånd vært ute på skolene og vært en synlig representant for biblioteket, og lærerne har fått alle de gode argumentene for hvorfor elevene skal registrere seg på Sommerles. Responsen har ikke uteblitt, både barn og foreldre har strømmet til biblioteket. Utlåns- og besøkstallet har steget i sommermånedene, mens fellesferien kunne være forholdsvis rolig før om årene, og mange nye voksenlånere kommer nå for første gang til biblioteket med barna sine.

Verktøy for økt leseferdighet

–Hvorfor mener dere at Sommerles er så viktig?

–Sommerles er viktig fordi vi gjennom denne kampanjen treffer det brede lag av foreldre og barn, ikke bare de som allerede er brukere. Alle forstår viktigheten av at barna deres blir gode lesere, men nå har de også fått et verktøy de kan bruke for å hjelpe. Biblioteket kan litteraturen, og vi kan hjelpe til med å finne riktige bøker slik at lesegleden vokser, og mange foreldre skjønner nå også hvor viktig høytlesning og lydbøker i bilen kan være for at barna deres skal bli glade i de gode fortellingene.

Leseglede og konkurranseinstinkt

Underveis i kampanjen får barna små premier, som særlig er populært blant de yngste, og det er også et konkurranseaspekt ved kampanjen. 

–Vi ønsker selvfølgelig at lesegleden skal stå i sentrum, men det er ikke til å komme fra at konkurranseaspektet også har motivert mange, særlige guttene, sier Gulbraar.

–I starten av september hadde vi to store fester med 369 deltakere totalt, hvor det mestlesende barnet på hvert klassetrinn fikk bokpremier og diplom, i tillegg til at vi hadde tilfeldig trukne vinnere. De mestlesende mellom 4. og 8. klasse vinner også et forfatterbesøk, og de får invitere med seg klassen sin. Premiene her var ingen ringere enn Simon Stranger og Audhild Solberg! Og med dette forfatterbesøket får vi stimulert til ytterligere leseglede, sier Gulbraar.

Biblioteket som læringsarena og sosial arena

Gulbraar understreker også at et godt bibliotektilbud med kompetente ansatte ikke kan undervurderes, ei heller bibliotekets rolle som sosial arena og læringsarena.

–Automater kan ikke formidle litteraturen eller arrangere lesefester, og vi kan ikke forvente at frivillige er oppdatert på de siste 20 års utgivelser av barnelitteratur.

For nasjonale resultater, se hjemmesiden til Sommerles, www.sommerles.no.

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet