1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Trives best med elever, frihet, og gode kolleger

Pål Ulrik Hansen hadde først ingen planer om å bli lærer, men når han først fikk prøvd læreryrket, var det ingen vei tilbake.

Pål Ulrik Hansen har en Bachelorgrad i Psykologi, Mastergrad i Business med forbrukerpsykologi, og årsstudium i pedagogikk. I dag er han lektor på Mailand videregående skole.

– Jeg havnet inn i læreryrket ganske tilfeldig. Jeg flyttet til Oslo hvor jeg jobbet en stund med salg og markedsføring, før jeg rett og slett så meg lei på bransjen. Uten helt å vite hva jeg skulle finne på mens jeg søkte jobb, tok jeg med meg rundt 20 CV`er og reiste rundt til skoler i nærområdet. Det endte opp med innpass på en barneskole i Oslo. Det var nå jeg virkelig kjente at dette yrket var for meg. Den daglige kontakten med elevene, muligheten til å virkelig få brukt og delt med bredden i mine fagfelt, og den kreative friheten til å formidle slik jeg selv vil, var for meg en åpenbaring hva jobb gjelder, sier han.

Hansen vil trekke frem tre punkter som er spesielt viktig for han som lærer i Akershusskolen.

– Det første er friheten rundt hvordan jeg jobber og hvordan jeg kan formidle. For det andre, så er det kontakten med elevene og tillatelsen til å ha det gøy på jobb. Det er mye humor i VGS-elever. For det tredje, så er det det gode kollegaer. Jeg kan selvfølgelig ikke snakke for alle skoler på dette punktet, men på Mailand har vi en fantastisk delingskultur og åpenhet for gode diskusjoner. Hvis jeg står litt stille, har jeg alltid flust av dyktige fagfolk rundt meg som kan gi uvurderlige innspill, avslutter Hansen.

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet