1. Hopp til innhold
  2. Hopp til meny
  3. Hopp til hurtigsøk

Skolekonkurranser skal heve yrkesfag

Akershus fylkeskommune deltar i et prosjekt for skolekonkurranser i regi av WorldSkills Norway. - Gjennom konkurransene ønsker vi å skape oppmerksomhet, interesse og engasjement rundt yrkesfagene, forteller konstituert direktør for videregående opplæring i Akershus John Arve Eide.

Med Akershus fylkeskommune som vertskap sparket WorldSkills Norway i gang sitt prosjekt «skolekonkurranser» denne uken. I tillegg til Akershus fylkeskommune deltar Oppland fylkeskommune, Nordland fylkeskommune, Oslo kommune i prosjektet og opplæringskontoret for mekaniske fag i Oslo og Akershus i prosjektet.

Skolekonkurranse som metode

I Akershus har det gjennom flere år blitt gjennomført skolekonkurranser i en rekke fag. Nå jobbes det med å sette opp et felles rammeverk som skal øke bruken av konkurranser i samtlige fag. Et av målene er å innføre konkurranser som en del av undervisningen.

- Skolene viser interesse for skolekonkurranser, og vi ser at både elever, lærere og skolene kan ha stor nytte av denne typen undervisning, mener John Arve Eide.

- Vi mener at konkurranser kan være en nyttig del av underveisvurdering, og de passer godt som trening til eksamen. Med praktiske yrker er det viktig med trening i realistiske situasjoner – samtidig som elevene har godt av å bli dyttet litt ut at komfortsonen som en vanlig klasseromssituasjon kan være.

- Gjennom å profilere skolekonkurransene kan vi vise fram den faglige kompetansen våre elever og lærlinger har, og bidra til at yrkesfagene blir mer synlige. Vi er avhengig av at elever søker seg inn på yrkesfaglig utdanning, og ved å vise fram hva fagene inneholder ønsker vi å bidra til at flere søker seg inn på yrkesfaglig retning når de starter på sin videregående opplæring, forteller Eide.

Gir flere søkere

Han får støtte fra Hanne Mensner Lerstang, som gjennom KS-prosjektet «Bli helsefagarbeider» har arrangert en rekke skolekonkurranser – deriblant akershusmesterskapet i helsefagarbeid.

- Vi ser at skolene som har jobbet systematisk med konkurranser får flere søkere til VG2 og flere elever som søker lærlingplasser, forteller Lerstang.

- Deltakerne får god og realistisk trening i sitt fag, og det gir dem en yrkesstolthet når medelever heier dem fram. Konkurransene gir dem en mestringsfølelse som er en viktig motivasjon for videre læring, mener hun.

Motiverende konkurranse

Emil Sandås fra Enebakk er en av akershuselevene som har deltatt i skolekonkurranser. Han forteller at konkurransen gjorde ham mer motivert og forsterket interessen for faget.

- Jeg har alltid vært en liten Reodor Felgen med et sterkt konkurranseinstinkt, så da jeg hørte at det fantes en konkurranse jeg kunne være med på ble jeg veldig engasjert. Samtidig følte jeg at det vi laget gjennom konkurransen hadde en betydning – det var ikke noe vi laget bare fordi læreren sa det.

Sandås gjorde det godt i konkurransen og tok seg helt til Østlandsmesterskapet i mekanikerfag. I dag er han lærling hos Forsvarets Forskningsinstitutt, og han setter seg fortsatt høye mål.

Nyttig med mesterskap på CVen

- Bransjene har kjennskap til konkurransene, og er våkne for søkere med gode plasseringer i NM eller internasjonale konkurranser. Et diplom fra skole- eller lærlingkonkurranser er nyttig for elevene når de skal søke lærlingplass eller jobb, forklarer Eide.

- Mestringsfølelsen og oppmerksomheten rundt konkurransene gjør at elevene motiveres til å yte etter beste evne, samtidig som de opplever en stolthet for faget sitt. Dette mener vi vil bidra til at flere elever gjennomfører opplæringen og forbedrer sine ferdigheter.

 

Fant du det du lette etter på denne siden?

Ja Nei

Trykk send-knappen for å registrere din tilbakemelding. Det er valgfritt å legge til en melding. Dersom du ønsker svar på henvendelsen din, kan du også legge inn din epostadresse, så tar vi kontakt med deg.

Fyll ut skjemaet