Fra 28. januar 2018 øker prisene på kollektivtrafikken
Ruter øker sine priser hvert år i tråd med prisutviklingen for kommunale tjenester. I 2018 vil prisøkningen i tillegg omfatte et ekstraordinært bidrag til Oslopakke 3 på 79 millioner kroner.
Billettprisene øker hvert år i takt med realprisveksten, og pengene fra billettsalget er frem til nå brukt til å drifte kollektivtransporten i Oslo og Akershus. Billettinntekter utgjør over halvparten av pengene Ruter har til drift, mens de resterende midlene er tilskudd. Nå skal prisene økes utover realprisveksten for å finansiere investeringer til samferdselsprosjekter i Oslo og Akershus. Disse prosjektene omfatter blant annet Fornebubanen, ny sentrumstunnel for T-bane og styrket kollektivbetjening for nedre Romerike. Når prosjektene ferdigstilles, vil de gi plass til mange flere kollektivreisende.
Prisøkningen for 2018 utgjøres derfor av to faktorer. Den første er rammen for prisvekst på kommunal tjenesteyting som er fastsatt i statsbudsjettet. Denne rammen er 2,6 % for 2018. Den andre er revidert Oslopakke 3-avtale, der avtalen i utgangspunktet fastsatte et bidrag fra kollektivreisende på 158 millioner kroner for 2018. Oslo kommune og Akershus fylkeskommune som eier Ruter, er imidlertid blitt enige om at halvparten av dette beløpet skal finansieres innenfor Ruters eget budsjett. Dermed blir ikke prisøkningen 2018 like stor for kollektivreisende som opprinnelig tenkt. Totalt øker prisene med 5,2 % i snitt.
Bidrar til utbygging av kollektivtransporten
- Da vi forhandlet om Oslopakke 3 i 2016, var det enighet om at både bilister og kollektivreisende burde være med å bidra til finansieringen av samferdselsprosjekter i hovedstadsregionen. Nå blir prisøkningen bare halvparten så stor i 2018. Det er viktig for reisende både i Akershus og Oslo, sier fylkesordfører Anette Solli.
-Vi skal fortsette å utvikle kollektivtilbudet i Oslo og Akershus videre slik at det sammen med sykkel og gange bidrar til å redusere bruken av privatbil. De planlagte investeringene som kollektivreisende i Oslo og Akershus nå skal være med å finansiere, er helt avgjørende for at det i fremtiden også skal være attraktivt å reise kollektivt, sier Ruters administrerende direktør, Bernt Reitan Jenssen.
Mer informasjon
Les mer om nye priser på nettsidene til Ruter. Her er det også ytterligere informasjon om soner, kort og billetter.